Bez účelu cesty a zaokrouhlené kilometry. Jak vedení Ostravy využívá svou limuzínu?
V prosinci jsme upozornili, že si ostravský magistrát pořídil luxusní auto s masážními sedadly, panoramatickou střechou a chladícím boxem na nápoje. Podle města slouží k dálkovým cestám a reprezentaci. Z knihy jízd však nelze zjistit, kdo a k jakým účelům auto skutečně využívá.

S pětimístnou limuzínou Audi A8 Long jezdí vedení Ostravy od června minulého roku. Auto s luxusním vybavením a přiděleným řidičem je podle primátora Jana Dohnala (Spolu) určené na dálkové cesty a reprezentativní účely. Podle zákona o svobodném přístupu k informacím jsme si vyžádali knihu jízd, abychom zjistili, kdo všechno a na jaké cesty automobil využívá. Dokument je však velmi nekonkrétní a magistrát odmítá poskytnout bližší informace.



Ukázka z knihy jízd automobilu Audi A8 Long. Zdroj: Statutární město Ostrava
Z knihy jízd vyplývá, že luxusní limuzína se v drtivé většině případů pohybuje po území města. Cíl cesty je většinou uveden jako “MMO-OV-MMO”, tedy Magistrát města Ostravy - Ostrava - Magistrát města Ostravy. Doplňující dotaz, jestli je možné cíle jízdy upřesnit, tiskové oddělení magistrátu odbavilo obecně, že je auto využíváno pro jízdy v souvislosti s plněním úkolů svěřených samosprávě.
O jaké úkoly by se mělo jednat, ale zjistit nelze - účel cesty není nikdy vyplněn a jména odpovědných osob jsou začerněná. Na otázku, jestli je možné poskytnout seznam oprávněných osob, které vůz používaly, přišla stručná odpověď. „Ne,“ uvedla tisková mluvčí Ostravy Gabriela Pokorná. Odpovědná osoba přitom jízdu limuzíny schvaluje.
Jen loni v červenci auto s řidičem vyjelo celkem dvaadvacetkrát, nejčastěji na cesty do sta kilometrů. V říjnu byl vůz na cestách čtyřiadvacet dnů a to včetně cesty do Mnichova a tří cest do Prahy. Audi s řidičem vyjela i během několika víkendů - z toho ale nelze nic vyvozovat. Vedení města se často účastní sportovních, kulturních i vzpomínkových akcí, které bývají i mimo pracovní dny.
Zvláštní také je, že stav tachometru je vždy zaokrouhlený na celé desítky, stejně jako počet ujetých kilometrů. Podle mluvčí Pokorné se nejedná o interní předpis magistrátu. Proč jsou ale údaje zaznamenávány takto, nevysvětlila. Zároveň popřela, že by se jednalo o pravidelné cesty.
Obměna byla nutná
Že ostravský magistrát koupil luxusní auto Audi A8 Long, veřejnost zjistila loni v prosinci. O nákupu limuzíny se zmínil opoziční politik a bývalý primátor Tomáš Macura (Jdeto!!!) během jednání zastupitelstva o rozpočtu na rok 2025. „Jeden filozof minulého století řekl, že zapálit může jen ten, kdo hoří. Těžko věřit, že vedení města ponese plamen úspor v situaci, kdy si pan primátor koupí auto za tři miliony korun s ledničkou na šampaňské,“ uvedl Macura.
Proti jeho poznámce se v zápětí ohradil primátor Dohnal (Spolu), který upřesnil, že si auto nepořídil pro sebe, ale je určené pro celé vedení města. „Dostihlo nás to, že předchozí vedení města autopark neobměňovalo. Auta zestárla, jejich provoz se prodražoval,“ vysvětloval primátor. Podle svých slov jezdí devadesát procent svých cest ve svém autě.
V rozpočtu Ostravy jde o drobné, ale vzbuzuje to otázky, jaká míra reprezentace je potřebná. S @okraj_cz jsme se ptali, jestli můžeme nahlédnout do knihy jízd, na jaké akce se vozidlo používá a kdo má k němu přístup. Město ani po urgencích neodpovědělo.
— Klára Filipová (@filipova_klara) December 10, 2024
Součástí výbavy limuzíny jsou „komfortně tvarovaná sedadla se sportovním vzhledem v koňakově hnědé“, dvě zadní obrazovky, masážní sedadla, panoramatické střešní okno, “vrchní dekorace Carbon Vekctor“ a „Audi Exclusive chladící box za zadními sedadly“.

Ostravský unikát
Že by auto bylo výjimečným kusem, magistrát popírá. Podle tiskové mluvčí Pokorné měla Ostrava ve svém vozovém parku auta Audi A8 už dříve, do roku 2014 vedení využívalo Audi A8 L z roku 2007 a předtím Audi A8 z roku 2001. Stejný typ vozu pro své cesty jednu dobu využíval i prezident Václav Klaus. „Město není bezpochyby jediným subjektem, které obdobným typem automobilu ve vozovém parku disponuje,“ doplnila Pokorná.
To ale neodpovídá zjištění redakce Novinek.cz, která oslovila krajská města a Prahu. Všichni představitelé využívají vozy, které jsou levnější. Například pražský primátor Bohuslav Svoboda (Spolu) má k dispozici dva automobily včetně řidičů - Škodu Superb z roku 2018 za jeden milion korun, druhým je Škoda Superb hybrid za 1,2 milionu korun.
Se stejným závěrem přišla i redakce Seznam Zpráv, která také oslovila primátory šesti měst. Ostravská Audi je dvakrát tak drahá jako automobily ostatních oslovených primátorů.
Podle zjištění Deníku podobný automobil v ceně dvou a půl milionů korun využívá i moravskoslezský hejtman Josef Bělica (ANO).