Týden v kraji: střecha pro šikmý kostel, zrušené pendolino a vyvádění peněz z Liberty
Pravidelný pondělní newsletter je tady. Týden v kraji je váš spolehlivý kompas k dění v regionu. Neříkáme, co si máte myslet, ale přemýšlíme s vámi nad událostmi z různých úhlů a do hloubky.
Co se dočtete za paywallem?
- Výpovědi u soudu v Dubaji odhalují, jak se z Liberty vyváděly peníze.
- Jak změna vlakového řádu zhorší dopravní spojení mezi Opavou a Prahou?
Dění z kraje s kontextem - každý týden do vaší e-mailové schránky. Předplaťte si newsletter a už vám nic neuteče!
Šikmý kostel čeká rekonstrukce
V roce 1993 měl být kostel sv. Petra z Alkantary v Karviné srovnán se zemí. O 32 let později stále stojí a jako jedna z posledních dochovaných staveb dnes připomíná zaniklou Karvinou. Teď kostel čekají další opravy. Dostane novou střechu a upraví se i jeho fasáda.
Biskupství ostravsko-opavské, které kostel vlastní, na rekonstrukci sehnalo peníze z Fondu spravedlivé transformace. Ten pomáhá regionům v Evropské unii v odklonu od těžby uhlí. Biskupství z fondu získalo necelých šest milionů korun, zbytek doplatí samo, především ze vstupného, které vybírá při prohlídkách kostela. Kostel je oblíbeným turistickým cílem, proslavila ho trilogie Šikmý kostel spisovatelky Karin Lednické.
Ke kostelu každoročně míří desítky tisíc návštěvníků z Česka i Polska. Přesto kraj ani město Karviná do okolní infrastruktury dlouhodobě neinvestují. Mezi kostelem a nedalekým hřbitovem, kde stojí mimo jiné také památník důlního neštěstí, při němž zahynulo 235 horníků, vede frekventovaná silnice Ostravská – bez chodníků a s jediným přechodem pro pěší.
V poslední době se kostel připomíná i kvůli plánům na výstavbu obří průmyslové zóny v jeho těsném sousedství. V areálu Panattoni Smart Park Karviná by na ploše zhruba sta hektarů měly vzniknout haly určené pro výrobu moderních technologií, elektromobilitu, recyklaci a obnovitelné zdroje.
Podle červencového stanoviska ministerstva životního prostředí developer ani na druhý pokus nepředložil kompletní dokumentaci. Úřad zároveň uvedl, že projekt může mít významný vliv na krajinu i kulturní dědictví.
Developer proto připravil už třetí verzi projektu. Jak upozornil server iRozhlas.cz, společnost Panattoni v rámci této verze projektové přípravy podepsala memorandum s Židovskou obcí v Ostravě. Obec v dokumentu uvádí, že plánovaný areál „nebude zasahovat ani poškozovat památku Židovského tábora“.
S tímto tvrzením ale nesouhlasí památkáři. Podle Národního památkového ústavu má mít průmyslová zóna zasáhnout část bývalého židovského pracovního tábora včetně míst, kde stávaly tři z původních devíti baráků, a také území někdejšího tábora pro sovětské válečné zajatce. Vězni se tam podíleli na výstavbě dosud existující teplárny a pracovali v karvinských dolech. Památkáři upozorňují, že jde o území s vysokým archeologickým potenciálem, a společně s Akademií věd navrhují jeho památkovou ochranu.
Z Opavy do Prahy zase s přestupem
Oblíbené dopravní spojení mezi Opavou a Prahou končí. Vlak pendolino Českých drah nebude od poloviny prosince spojovat moravskoslezské město s centrem republiky, upozornil web Zdopravy.cz. Primátor Opavy Tomáš Navrátil (ANO) k tomu na svém facebookovém profilu napsal, že zrušení přímého spojení s hlavním městem je „fackou pro celé Opavsko, Hlučínsko a Krnovsko“, a že si „lidé z regionu zaslouží dopravní obslužnost, ne odříznutí od hlavního města“. Změna vlakového řádu ale opravdu přinese zhoršení dopravy pro místní.